Martin Šula:
Nepracuji pro peníze
Inspirativní rodák z Brna, který si plní sny. Bál se vody a mořských živočichů, přesto vyvinul jetsurf. Motorové prkno, které po vodní hladině doslova létá, si oblíbili nejen milionáři, sportovci a nadšenci do motorsportu. Martin Šula nepracuje pro peníze, jeho hnacím motorem a jedinou hranicí jsou jeho sny.
Jak jste se od vašeho působení v F1 a MotoGP dostal k založení Jetsurfu?
Jetsurf byl v podstatě odpadním produktem mé práce. Pracoval jsem pro závodní tým MotoGP na systému rekuperace brzdné energie. Jednoho dne jsme s kamarádem z F1 při závodech u moře zkoušeli surfování. Po půl dni pádlování bez dobré jízdy mne napadlo spojení motoru a surfu. Další rok už vznikl prototyp prkna s motorem. Pohyb po vodní hladině mě zkrátka úplně pohltil. Voda je posledním místem na světě, kde člověk nemá jasná pravidla regulace. Neplatí zde jízdy na zelenou, značky stop, či zákazy vjezdu. Cítíte naprostou volnost. Staří mořeplavci říkávali, že nejhezčí pohled na zemi je z moře. Já s nimi naprosto souhlasím. A to jsem od dětství měl silný odpor k vodě. Jakmile jsem však zažil první pocity na jetsurfu, nešlo od dalšího vývoje ustoupit. Zpočátku to byla hračka pro mne a moje kamarády. Chtěl jsem, aby prkno fungovalo stejně jako lyže nebo snowboard. Následovalo mnoho let hledání ideálního tvaru a po šesti letech vývoje se začal vyjevovat potenciál jetsurfu. Má firma dlouhá léta vyráběla motory a měla tedy pro postupné budování nové firmy dostatečné zázemí, technické i kapitálové.
Spousta lidí vnímá Jetsurf jako takzvaný „startupový“ projekt, ale vše co okolo mě a této společnosti vzniká, již trvá přes dvacet let. Rostli jsme a zaměřili se na vývoj motorů, závodních motorů a podporu závodních týmů. S mým motorem vyhrál mistra světa kupříkladu britský pilot F1 Lewis Hamilton. Také Nico Rosberg jezdil s mými motory. V dobách, kdy jsem pracoval pro KTM, byl naším testovacím jezdcem špičkový motocyklový závodník Marc Márquez. Mnoho mladých jezdců, kteří dnes jsou dnes hvězdami, díky své práci v motorsportu znám osobně. S Jetsurfem spolupracuje kupříkladu Jakub Kornfeil, který jezdí Moto3. Děláme vývoj a technickou podporu pro Martina Šonku, pilota světové série Red Bull Air Race a jsme jeho jediným sponzorem z České republiky. Jetsurf není pouze firma vyrábějící motorová prkna, jde o centrum motorsportu, které vyvíjíme a vytváříme. Jetsurf je úplný opak startupu.
Od vývoje k prodeji je dlouhá cesta. Jak moc klikatá byla?
Mým velkým vzorem jsou Enzo Ferrari nebo Ferdinand Porsche, kteří budovali značku na pevných základech krok po kroku. My jsme též budovali nejprve produkt, vyvíjeli ho a nechtěli publicitu. Až poté přišla propagace a po osmi letech vývoje první prodané kusy motorových prken. V té době stále probíhal vývoj motorů i pro Škodovku a BMW, který se postupně utlumoval a firma přecházela zcela na výrobu jetsurfu. Při hledání vhodného trhu pro prodej jsem zvolil jednu z nejlepších variant. Šel jsem úplně proti proudu a doporučením mého okolí. Americe jsem se vyhnul a zacílil na ruský trh. To nás zachránilo a firmu postavilo na nohy. Rusové jsou familiární a když mají problém, opraví si ho buď sami, nebo přijdou do obchodu a nechají si servis provést od odborníka. A to bez ventilace do ostatního světa přes Facebook a jiné sociální sítě. Když máte nový produkt, vždy přichází porodní bolesti a problémy. Amerika či Německo by nás na počátku utloukly reklamacemi. Velmi se zajímám o historii, kterou používáme i v marketingu dané země. Nemá smysl fungovat v zemi, jenž na vstup našeho produktu není připravená. Pokud začnete vytvářet marketing ve státě, který je již na křivce kapitalistického růstu na špici, či za jejím vrcholem, svou investici ztratíte. Lidi jsou přehřátí a nebudou produkt kupovat. Jakmile začínáte marketing v době nejnižších bodů této sinusoidy, máte ideální podmínky pro vytvoření kvalitního marketingu. Lidé pokukují po něčem, co by si mohli koupit, až bude lépe.
Proč je výroba zrovna ve Střelicích u Brna?
Sám tvrdím, že Česko je nejlepší zemí k žití ve světě. Je zde možné jednoduše podnikat, exportovat a vyrábět. Zatím zde zůstává dobrá školní infrastruktura, která vyvíjí a vytváří lidi schopné pro práci… Nevytvářím svůj produkt proto, aby ho konstruoval Číňan. Pracuji pro to, abych dělal co mě baví, nikoli v první řadě pro peníze.
Většina zemí má dané DNA toho, co v dané zemi lze vyrábět a dělat. Je to dané historií, kontinuitou vzniku jednotlivce. Všichni v rodině ovlivňují svým zaměstnáním a tendencemi svoje děti, které získávají životní školu. Česká republika vždy byla strojařská země. Nemůžete tu tedy chtít vyrábět levně elektroniku, na to je ideální kupříkladu Jižní Korea. Jetsurf si z 90ti procent vyrábíme sami, právě proto, že máme schopné strojaře.
A Střelice byla souhra okolností. Zamiloval jsem si výhled na Brno a já sám jsem koupil dům tady nedaleko. Mým snem byla cesta do práce bez jediného semaforu. Pracuje zde 85 lidí a inženýři u mě vyrůstají od jejich školních let, kdy si je na univerzitě vybírám. A právě většina těchto inženýrů bydlí v blízkém okolí Střelic.
Jetsurf už není jen produkt, tvoří se okolo něj silná komunita.
Kolem Jetsurfu jsme postupně vytvořili sport, který se vyvinul až do verze Mistrovství světa. A jedním z mých snů bylo vytvořit vlastní sport, který nebude o politice. Ve Švýcarsku se založila federace zastřešující závody Jetsurfů a letos jsme šampionát posunuli opět o krok dále. Jede se pět závodů, a to ve Francii, Petrohradu, nad Londýnem, v Praze a poslední v Miami. Snažíme se šampionát koncipovat zajímavě pro závodníky, i pro image šampionátu. V Praze loni vidělo přes 30 tisíc lidí vlastní závod okolo celého nábřeží. Jsem hrdý, že jsme vytvořili vlastní sport s vlastními předpisy, který je globální a pochází z Česka.
Součástí týmu je i několik Brňáků. Mezi nimi Elisabeta Faitová, která je součástí továrního týmu a budeme se snažit, aby se posouvala stále výše a výše. Její kolegyně Aneta Šacherová loni vyhrála mistrovství světa. Stále více se o tento sport zajímají profesionální lyžaři, protože Jetsurf funguje na stejném principu. Lukáš Záhorský soutěžící za náš tým je také Brňák, který závodně lyžuje a extrémně rychle roste nahoru.
Co vás žene dopředu?
Jetsurf je takové mé mechanické dítě a jakmile se zrodilo, chtěl jsem, aby na něm jezdili Valentino Rossi, Sébastien Loeb a Dietrich Mateschitz. Tento sen se mi splnil. Velmi mne potěšil Andrea Bocelli, který na jetsurfu jezdí s pomocí hlasové navigace z lodi. To je pro nás úžasná satisfakce.