Jiří Heřman:
Probudit divadelní prostor skrze hudbu
Rozhovor s uměleckým šéfem Janáčkovy opery NdB
Co Tě nejvíc baví na práci režiséra a šéfa opery? Jsou tu nějaké průsečíky nebo se je snažíš striktně oddělovat?
Když se otevře opona a já mohu být svědkem výsledku společné práce našeho souboru. Baví mě, když je přítomna "múza", když dojde k propojení jeviště a hlediště a každý prožije to své, co právě cítí, na co právě myslí. Práce režiséra a šéfa opery má jeden společný cíl, probudit divadelní prostor skrze hudbu k výjimečnému okamžiku, který se neopakuje vždy stejně. Práce šéfa opery je stanovit cíl, zajistit ho organizačně a motivovat nejenom všechny své pracovníky, ale především diváky. Do pozice šéfa opery jsem se dostal jako režisér, protože jsem chtěl zlepšit podmínky, které jsou důležité pro vznik výjimečného představení. V mé pozici se vše prolíná.
Minulá sezona i festival Janáček Brno 2018 určitě stojí za krátké ohlédnutí. Co přinesly dobrého i zlého?
Bude to znít nadutě, ale nevnímám ve spojení s festivalem nic zlého, naopak, těší mě, že mohu se všemi rozvíjet krásnou tradici ve spojení s géniem Janáčkem. Důkazem toho je prestižní mezinárodní ocenění International Opera Awards, které vyneslo festival Janáček Brno mezi nejlepší festivaly roku 2018 a ocitl se mezi nejlepšími světovými operními domy a festivaly jako např. Royal Opera House, Opera Vlaandern aj. 95% návštěvnost loňského festivalu je důkazem skvělého programu, který byl postavený na kompletním provedení Janáčkových operních děl. Je to zároveň velká výzva pro další ročníky a rozhodně je na co se těšit. Je dobré si do diáře poznamenat termín příštího festivalu 28. 9. - 16. 10. 2020 a k tomu 1. 12. 2019, kdy se bude konat mimořádný koncert Pavel Haas Quartet, při němž zveřejníme a zahájíme prodej vstupenek na festivalová představení. Minulá sezona vydala za tři, kromě festivalu a nových premiér jsme se přestěhovali zpět do krásně zrekonstruovaného divadla a obnovili jsme téměř kompletní repertoár Janáčkovy opery za poslední tři roky.
Při pohledu zvenčí se může zdát roční pauza mezi festivalovými ročníky jako dlouhá doba. Pro Tebe jako hlavu festivalu je ale určitě bohatě zaplněna?
Jeden festival končí a přípravy na další v zápětí vrcholí. Momentálně se zabýváme ročníky 2022 a 2024. Festival je téměř měsíční sváteční událostí, snažíme ale produkovat i to nejlepší v celé naší operní sezóně. Vše na sebe navazuje, je zajímavé, jak se cesta Janáčkovy opery rozvíjí, není to vždy jednoduché, ale stojí to za to. Toho jsem schopný dosáhnout jen díky uměleckému přístupu souboru Janáčkovy opery.
Nejen janáčkovský festival přivádí na brněnské jeviště zahraniční hvězdy a špičkové české umělce. Na koho se mohou návštěvníci Janáčkovy opery těšit v této sezóně?
Jsem rád, že se podařilo realizovat úspěšnou premiéru Hoffmannových povídek s režisérským tandemem SKUTR, v této sezoně máme 10 repríz, jsou zde skvělé pěvecké výkony, jmenujme Martinu Masarykovou, Pavlu Vykopalovou nebo Luciana Mastra, kterého můžete slyšet i v obnovené inscenaci Dona Carlose. Z pěvců se těším na Markétu Cukrovou a Svatopluka Sema, kteří ztvární manželský pár v nové opeře Marko Ivanoviće Monument v režii skvělého Davida Radoka. Slovenská pěvkyně Linda Ballová se představí v obnovené inscenaci Madama Butterfly a nemohu opomenout mimořádné obsazení Růžového kavalíra v čele s Janem Šťávou, Václavovu Krejčí a Alžbětou Poláčkovou, která zároveň exceluje v naší inscenaci Libuše v roli Krasavy. Podzimní blok této slavnostní opery věnujeme 30. výročí Sametové revoluce. Velkou událostí bude nastudování Řeckých pašijí s Tomášem Netopilem. Diváci se mohou těšit i na velké sborové obsazení, stejně jak tomu bylo v představení Hry o Marii.
Opera byla celou dobu své existence spojena s mecenáši a milovníky tohoto výjimečného žánru, kteří ji podporovali. U nás tuto tradici přerušila éra komunismu. Podařilo se ji obnovit?
Na obnově mecenášství usilovně pracuje ředitel NdB Martin Glaser. Opera je nákladnou záležitostí, jsem rád, že se znovu objevují lidé, kteří svou podporu vnímají jako důležitý vklad do udržení a rozvoje naší kultury, která nám dělá radost a zároveň nás naplňuje. Naše premiéry a celý repertoár produkujeme ve srovnání s jinými evropskými divadly za minimální prostředky. Například vytvořit scénografii pro největší jeviště v ČR, jakým Janáčkovo divadlo bezesporu je, vyžaduje nemalé prostředky. Není to poprvé, kdy umělecké představy jsou osekány na minimum, přesto se snažíme držet kvalitu vysoko. Tímto si nechci stěžovat, město Brno je nám velkým podporovatelem, ale nemůže veškeré náklady nést na svých bedrech. Národní divadlo by si zasloužilo větší podporu ze strany Ministerstva kultury ČR, naše umělecké výsledky jsou toho důkazem.
Stále se mluví o tom, že je třeba si diváky vychovávat. Jak se vychovává takový operní divák?
Především dobrým divadlem, které inspiruje. Skvělý impuls k této výchově dáváš Ty (Patricie Částková, operní dramaturgyně NdB, pozn. red.) s šéfdirigentem Marko Ivanovićem, vedete diváky za oponu a tam je krok po kroku seznamujete s tím, jak a proč vzniká operní dílo, zasvěcujete je do divadelní magie. Kromě toho se staráš o diváky před představením zasvěceným výkladem o inscenaci a společně s tvůrci se naši diváci mohou potkat v našem zábavném předpremiérovém kukátku, které cíleně přesouváme na zkušební jeviště Janáčkova divadla. Hrajeme dětská představení, velký úspěch slaví Kocour v botách a v této sezoně se děti mohou těšit i na Ferdu Mravence.
Děti a zvířata na jeviště nepatří, praví divadelní úsloví. Ty jsi měl ve svých inscenacích už koně, teď to bude pes a děti jsou na jevišti Tvými pravidelnými partnery. Takže na jeviště patří?
Ano, nezaujatý pohled na divadlo je ten nejlepší :-).
Spojení manažerské práce šéfa opery s uměleckou rolí režiséra je náročné. Kde čerpáš pro obojí inspiraci a co Ti naopak pomáhá od divadla vypnout?
Meditace a plný balkon květin v brněnském bytě. Letos budu sklízet pomeranče a pokusím se o rozkvět kamélií.
Patricie Částková