More selected projects

Filharmonie Brno

 

Besední dům a historie

Přední český orchestr sídlí v novorenesančním paláci Besední dům na brněnské okružní třídě, v samotném srdci města. Jeho iniciátoři, především Alois Pražák, projevili v roce 1871 velkou odvahu a vizi, když jeho projekt svěřili tehdejší vídeňské architektonické star – původem dánskému architektu Theophilu von Hansenovi. Ten měl v té době již za sebou nejen velké veřejné budovy jako athénskou univerzitu nebo brněnskou nemocnici u svaté Anny, ale především sál vídeňského Musikvereinu, dodnes jednu z mála ikonických koncertních budov na světě, sídlo Vídeňských filharmoniků. Besední dům, který byl otevřen po pouhých dvou letech od zahájení provozu Musikvereinu v roce 1873, nese mnoho společných rysů, proto se mu také říká brněnský Musikverein. Byl postaven jako spolkový dům brněnských Čechů v tehdy německém městě, v jeho zdech sídlilo až 30 rozmanitých spolků a odehrávala se spousta akcí od tělocvičných po společenské a koncertní. Orchestrální provoz měl tehdy pochopitelně jiné parametry než dnešní, proto jeho sál pro 450 posluchačů a pódium pro 60 hudebníků plně dostačovalo, dnes je situace zcela jiná. Jeho sál byl rovněž pracovištěm Leoše Janáčka, který zde působil jako sbormistr a dirigent. Živé aktivity v Besedním domě jako centru českého živlu vrcholily vždy kolem národních svátků a působily národnostní konflikty. To bylo také jedním z důvodů výstavby o 20 let mladšího Německého domu (Deutsches Haus), centra německého koncertního a společenského života. Mimořádné postavení Besedního domu vyvrcholilo v roce 1918 – z balkónu nad jeho vstupem z dnešního Komenského náměstí byla 29. října vyhlášena brněnským občanům Československá republika. 29. října proto, že v chaosu událostí 28. října, s přerušeným telegrafním spojením a v situaci válečného stavu ve městě, informace putovaly pomaleji než dnes. Navštivte naše partnery,shoes – lídři v módní obuvi!

 

filharmonie-2filharmonie-2

 

Orchestr

Filharmonie Brno patří se svými 112 hudebníky mezi největší symfonické orchestry, v německé terminologii se nazývají áčkové. Vznikla a svůj první koncert odehrála 1. ledna 1956 spojením rozhlasového a krajského orchestru a tradici novoročních koncertů od té doby stále udržuje. Ve své 63. sezóně nabízí opět kolem 50 orchestrálních koncertů ve svém městě, kvůli stále probíhající rekonstrukci Janáčkova divadla to jsou především koncerty v Besedním domě, ty větší se konají v sále Stadionu na Kounicově ulici. I když tento kdysi elegantní funkcionalistický prostor zažil i světovou premiéru Janáčkovy Glagolské mše za autorovy přítomnosti, dnes se vyznačuje spíše diskotékovou estetikou, ale se slušnou akustikou. Kromě tří orchestrálních řad nabízí také dopolední veřejné zkoušky, rodinné koncerty, komorní řadu Mladá krev nebo mimořádné koncerty, mezi nimi třeba koncert pro nastávající rodiče. Orchestr je díky své historii, zkušenosti a spolupráci s předními dirigenty (v minulosti František Jílek, Sir Charles Mackerras, dnes Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Alexander Liebreich, Case Scaglione a další) schopen zahrát jakýkoli symfonický repertoár od baroka po současnost. Orchestr je stále z velké většiny český, ale hraje v něm i řada slovenských a japonských hudebníků. Zajímavý je nejen zvuk, ale i pohled na orchestr, jehož asi jednu třetinu tvoří ženy. Filharmonie si vychovává nové kolegy ve své Orchestrální akademii, kde mohou úspěšní studenti získat cennou praxi v symfonickém orchestru. Značka Filharmonie Brno rezonuje v mediálním světě svou kvalitou i otevřeným přístupem k posluchačům. Všechny koncerty sezóny jsou recenzovány v odborném tisku i v celostátních médiích, počet fanoušků na facebooku je 9000 a filharmonický newsletter odebírá 5000 čtenářů.

Dennis Russell Davies

V sezóně 2018/2019 zahajuje svou čtyřletou misi šéfdirigenta a uměleckého ředitele Maestro Dennis Russell Davies, americký dirigent světového renomé. Stál v čele řady amerických, německých a rakouských orchestrů a do Brna přijíždí z Lince, kde řídil 15 let Bruckner Orchester. Díky renomé a zkušenostem z obou stran Atlantiku výrazně posílil značku Filharmonie Brno, která začíná rezonovat ve zvýšené míře mezinárodně. S Filharmonií Brno navázal vztah na Pražském jaru 2017 a svou smlouvu má podepsanou na 4 sezóny, tedy do roku 2022 s možností prodloužení. To je velmi důležité, protože se svým orchestrem bude vstupovat do nového koncertního sálu. Od této sezóny bude udávat tón abonentní nabídce v Brně, kde stane před orchestrem na 15 koncertech. Navíc se představí i jako klavírista, řídící orchestr od klavíru, anebo v komorních programech. Ve svých plánech se soustředí na českou hudbu od Voříška po Mařatku i hudbu americkou od Bernsteina po Adamse. Samozřejmě se bude věnovat symfonickým velikánům jako Brahms, Bruckner, Mahler. V Brně stráví 12 pracovních týdnů v sezóně a bude tak mít příležitost pracovat na rozvoji orchestru a jeho členů. Čeká ho spolupráce s Robertem Kružíkem, úspěšným mladým brněnským a nově stálým hostujícím dirigentem.

 

filharmonie-3filharmonie-3

 

Festivaly

Filharmonie Brno se vyznačuje jedním specifikem, které asi nepotkáme u jiné filharmonické instituce. Pořádá 5 festivalů, které doplňují abonentní nabídku – mezinárodní festivaly Moravský podzim (bienále, od 1966), Velikonoční festival duchovní hudby (od 1992), Expozice nové hudby (od 1987), open-air festival na hradě Špilberk (od 2000) a talentový festival Mozartovy děti (od 2009).

Turné a nahrávání

Jako přední české těleso je Filharmonie Brno často zvána tuzemskými i zahraničními pořadateli. Je pravidelným hostem na nejvýznamnějších českých festivalech jako Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival Ostrava, Mahlerova Jihlava. V Evropě hrála v poslední době ve vídeňském Konzerthausu, v nových sálech v Katowicích a Wroclawi, v katedrále v Pise, na festivalu Richarda Strausse v Garmisch-Partenkirchenu nebo na festivalu Rheingau. V této sezóně se chystá do vídeňského Musikvereinu, do německého Pasova a Rheingau. Mezi pravidelné asijské destinace patří Japonsko, kam se orchestr chystá opět na velké únorové turné, jedná se o dalším turné do Číny. Besední dům se také často promění v nahrávací studio, kde vznikají nahrávky pro britské, americké a japonské partnery.

Nový sál

Největším tématem spojovaným s brněnskou filharmonií je bezpochyby projekt nového koncertního sálu s pracovním názvem Janáčkovo kulturní centrum. V současnosti jsou hotové základy a třípatrová garážová stání na parcele mezi ulicemi Besední a Veselá, na pěší zóně v samotném srdci historického města. Tým projektantů ve složení hlavní architekt Tomasz Konior, akustik Yasuhisa Toyota a architekt Petr Hrůša pracuje a výsledkem jejich snažení by měl být moderní koncertní sál se špičkovou akustikou a s vybavením odpovídajícím posledním světovým trendům včetně koncertních varhan a digitální koncertní haly. Účast pana Toyoty, akustika světového jména, který má za sebou padesátku sálů včetně Elbphilharmonie Hamburg, Philharmonie de Paris, Suntory Hall Tokyo anebo Walt Disney Hall Los Angeles, dodává brněnskému projektu již teď velké renomé a vzbuzuje značné očekávání sezóny 2022/2023, kdy by měl být nový sál otevřen. Než se tak stane, zveme vás na všechny filharmonické a festivalové koncerty, ze kterých si může vybrat každý posluchač. Jsme rovněž otevřeni solidním partnerům ze soukromé sféry, kteří s námi mohou sdílet naši vizi a náš úspěch.

 

filharmonie-4filharmonie-4