Jiří Netík:
Léta otisknutá v bronzu
Sedíme ve velmi příjemném historickém domě sochaře, řezbáře a restaurátora Jiřího Netíka. Umělec vystavující nejen v České republice, ale i na Slovensku, v Rakousku, Itálii, Švýcarsku, Finsku i jinde po světě. Je známý pro své dřevěné betlémy a bronzové sochy. V jeho sochách, vystavených v galerii v tomtéž domě, často vidíme zpodobněný odraz vztahu člověka k Bohu.
V Brně jsme měli možnost obdivovat díla Jiřího Netíka kupříkladu na Nové radnici, kde se vyjímal i betlém
z Notre-Dame v Paříži.
Známý sochař se kdysi živil jako muzikant a na toto své období velmi rád a s úsměvem na tváři vzpomíná.
„Tenkrát byla jiná doba a dostat se na uměleckou školu, pokud jste neměl to správné politické pozadí, bylo takřka nemožné. Proto jsme s rodiči zvolili cestu chemické průmyslové školy, kterou jsem také dokončil. Hudba mě neskutečně bavila, a proto jsem také po třech letech praxe v chemickém průmyslu začal muziku dělat naplno. Díky muzice jsem mohl vycestovat do zahraničí, čehož jsme s kolegy rádi využívali. Načerpávali atmosféru za hranicemi u „zlých“ kapitalistů a mohli vidět, jaké bychom mohli mít možnosti.“
Mezi materiály, které Jiří Netík používá, patří především
dřevo, dále kov i sklo.
„ Toto jsou materiály, které postupně objevuji, a sami ke mně přicházejí a oslovují mne. Se samotným dřevem jsem se učil dlouhá léta a inspiraci jsem si bral od gotických sochařů, jejichž rukopis mne velmi ovlivnil. Vždy jsem tíhnul ke dřevu a jeho dotyku lidskou rukou. Dřevo bylo odjakživa jakousi posvátnou disciplínou a ostatní materiály přicházely, jakmile jsem si vybudoval vlastní polohu a směřování v řezbařině. Do bronzu jsem začal lít z praxe, aby sochy mohly být umístěny i v zahradách, či na náměstích.
Bronz je zcela odlišný od dřeva. Je to neskutečně vzácný kov díky své kráse a vlastnostem, díky možnostem, které umělci skýtá. Tím, že odlívám své dřevěné sochy, část ov bronzu naleznete otisklé díry po červotoči, léta, štípy, přírodní kazy, jenž jsou přirozenou součástí dřeva. Bronz mohu barevně patinovat a vznikají velmi zajímavé efekty. Ona transformace mne velmi těší a dává sochám zase jiný rozměr a hloubku.“
Sochy v galerii na nás dýchají velmi silnými emocemi
a jejich propracovanost je perfektní.
„Sám bych klasifikoval, pokud by to bylo nutné, styl, jímž se ubírám, za symbolismus. Snad i kvůli tomu, že za mlada jsme se museli vyjadřovat symboly a nikoli napřímo. Pro mě je vždy důležité tajemno a cosi nehmatatelného a skrytého. Kráčím tedy po cestě jakéhosi nového symbolismu. Jsem rád, když vnímaví lidé v mých sochách nalézají jejich smysl a možná i odpovědi na své otázky a problémy. Umění je od slova uměti a být zručný ve svém řemesle.
V tvorbě Jiřího Netíka se odráží úcta, respekt. Detaily jsou precizně propracované a poukazují na perfektně zvládnuté řemeslo. Jaká cesta za výstavou nyní čeká Netíkovy sochy?
Velmi si cením pozvání na Florence Biennale, kam se chystám v říjnu 2017. Jedná se o světovou výběrovou soutěž, na níž budu reprezentovat české umění. Odborná komise mne jako jediného Čecha vybrala k účasti na tomto bienále. Moji účast na Florence Biennale finančně podpořilo statutární město Brno, pod záštitou ing. Petra Vokřála, primátora statutárního města Brna. Spolufinancoval Jihomoravský kraj. Tímto bych jim rád poděkoval.
Loučíme se s Jiřím Netíkem a jeho nádhernými sochami, které nás provázely v našem zamyšlení a tvořily téměř nadpozemskou atmosféru. Když se za námi zavírají velké dřevěné dveře domu, víme, že tento večer, kdy jsme potkali Jiřího, nebyl jedním z mnoha.
Děkujeme